Een dienstverleningsbus op markten, nieuwe contactpunten in de wijk waar inwoners kunnen aankloppen en het aanvragen van paspoorten in Laak: de gemeente Den Haag gaat meer hulp en diensten leveren in de wijken. Door de dienstverlening dichtbij Haagse inwoners te organiseren, wil de gemeente betrouwbaarder en meer benaderbaar worden, zegt wethouder Hilbert Bredemeijer van Dienstverlening. "De gemeente gaat nog meer de wijk in om Hagenaars op te zoeken en te helpen."
Inwoners kunnen bij de gemeente terecht voor bijvoorbeeld hulpvragen, paspoorten en ondersteuning bij zorg bij een van de circa 150 gemeentelijke punten. Toch voelt de gemeente voor inwoners soms ver weg en is het vertrouwen in de overheid gedaald. Wethouder Bredemeijer: "Aan alle inwoners van Den Haag: wees ook in de wijken welkom bij de gemeente. Hagenaars hebben behoefte aan een toegankelijke en benaderbare overheid, die dichtbij hen staat. Met de uitbreiding van onze dienstverlening in de wijken werken we aan het vertrouwen in de overheid en verkleinen we letterlijk de afstand tussen inwoner en overheid. We zijn trots op wat wij als gemeente voor inwoners doen en dat willen we nog meer in de wijken uitdragen."
De gemeente gaat vanaf deze week met een elektrische dienstverleningsbus de straat op. Bij dit mobiele dienstverleningspunt kunnen inwoners terecht voor vragen en advies, en worden ze op weg geholpen naar gemeentelijke diensten. De bus start in Loosduinen en zal later ook andere plekken in de stad bezoeken waar mensen samenkomen, zoals in Leidschenveen-Ypenburg. Er wordt ook onderzocht of meer diensten, zoals het vernieuwen van parkeervergunningen of het vaccineren van kinderen, hier geleverd kunnen worden.
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Martijn Beekman.
Gebaseerd op onderzoek
De gemeente gaat ook gemeentelijke contactpunten opzetten, waar inwoners kunnen aankloppen voor hulp en advies. Hierbij is extra oog voor inwoners van wijken die minder snel de weg naar de gemeente vinden, bijvoorbeeld Transvaal. Tenslotte opent stadsdeelkantoor Laak dit jaar de deuren voor het aanvragen en ophalen van reisdocumenten. Zo wordt er voorbereid op de toekomstige paspoortenpiek.
De gemeente neemt deze acties op basis van de behoeftes van inwoners en de aansluiting op de bestaande dienstverlening. De komende tijd evalueert de gemeente de maatregelen en trekt het lessen om de dienstverlening verder te ontwikkelen.